ŚBK – A miało być tak pięknie… czyli książkowe pomyłki

Wiem, że od dawna nie pisałam nic na blogu, jednak mam nadzieję, że zostanie mi to wybaczone. W końcu jestem tylko człowiekiem. Problemy zdrowotne, stresująca atmosfera w pracy i kilka innych rzeczy nałożyły się na siebie, przez co kompletnie nie miałam głowy do pisania.
Na szczęście jednak wracam do was, żeby kontynuując swoją “twórczość” w ramach grupy Śląskich Blogerów Książkowych – szukajcie na www.silesiaczyta.pl – wypowiedzieć się na kolejny ciekawy temat.

Książkowe pomyłki. Co zatem kryje w sobie tenże temat.
Tym razem nie chodzi o moje wypociny literackie, ale o wypociny innych, które wydały mi się intrygujące a skończyło się… no właśnie, pomyłką czytelniczą.

Pierwsza “książka”, która przychodzi mi do głowy, to “Maszynopis z Kawonu” Tomasza Kowalczyka. W sumie zaczęło się od tego, że autor prosił o recenzję. Praca liczy sobie niecałe 150 stron i wygląda jak mały zeszycik znacznie bardziej niż jak faktyczna książka. Autor jest opisywany jako poeta, a ów “Maszynopis z Kawonu” miał być jego debiutancką powieścią.
Problem polega na tym, że – mimo, iż w liceum sama pisałam wiersze – to zupełnie nie ogarnęłam tego, co autor miał na myśli. Był to zlepek chaotycznych wydarzeń, w dodatku opisanych językiem, którego mój mózg nie ogarnia i to z użyciem mnóstwa słów, których większośćludzi nie zna i nie rozumie.
Może i autor chciał wydać się czytelnikom elokwentnym, rozwiniętym intelektualnie człowiekiem, ale dla mnie jest po prostu osobą, która w ramach 150 stron chciała użyć jak największej ilości niezrozumiałych słów, nie mając przy tym jasnej wizji historii, którą próbował opowiedzieć. Równie dobrze mógł każdą historię… ba! każdy wątek… rozwinąć w zupełnie dobrą historię i w ten sposób stworzyć serię książek, które znacznie lepiej przypominałyby faktyczną książkę.
Wniosek: “Maszynopis z Kawonu” okazał się być jawnym przerostem formy nad treścią.

Druga pozycja to na mojej liście cała saga “Zmierzch”.
Tak, wiem, wielu ludzi będzie mnie chciało za to powiesić. Od dawna bowiem wiadomo, jaka walka szaleje pomiędzy zwolennikami Zmierzchu i Harry’ego Pottera, ale to nie o to chodzi, co kto lubi bardziej. Co do Stephanie Meyer, chodzi mi bardziej o samą historię. Przeczytałam sagę, to fakt, przyznaję. Wszystkie cztery części. Nie dla zasady “znaj swego wroga”, tylko z ciekawości, dlaczego tak wielu ludzi to uwielbia.
I strasznie się zawiodłam. Historia jest płytka jak osobowość głównej bohaterki, a trójkąty Ludzie – Wampiry – Wilkołaki tylko wszystko pogorszyła. Aż szkoda tracić czas na spędzenie choćby minuty z tymi książkami w ręku.

Kolejną pozycją na liście będzie coś innego niż to, co zwykl czytam, czyli “Jedz, módl się, kochaj” Elizabeth Gilbert. Szczerze, nie kojarzę autorki, ale zapowiedź filmu w konsekwencji zaciekawiła mnie do zajrzenia do książki. I to był błąd. Historia bohaterki – o matko zlituj się: ponoć autentyczna historia autorki – to lukrowana podróż do “odnalezienia samej siebie” poprzez podróż po świecie, od Włoch (jedz), przez Indie (módl się), aż na Bali (kochaj). Błagam, gdyby życie było takie jak w tej książce…

***

Szczerze powiedziawszy myślałam, że pozycji na liście tych “najgorszych” będzie więcej, a tu masz ci los – ograniczyłam się tylko do kilku punktów.
Ale może to i dobrze – przynajmniej wiem, że aż tak wielu pomyłek jako czytelniczka nie popełniłam.
Mam nadzieję, że niektórzy blogerzy podzielą choć w części moje poglądy. Jeśli nie, w końcu od tego istniejemy w blogstrefie by wymieniać się opiniami i różnić poglądami. Inaczej byłoby nudno.

~Iwona “Izzy”

3 thoughts on “ŚBK – A miało być tak pięknie… czyli książkowe pomyłki

  1. szaleje jakaś walka pomiędzy czytelnikami Zmierzchu i Harry’ego Pottera? a ja myślałem, że te książki dzieli chociażby to, że seria Harry’ego Pottera skończyła się zanim pojawił się Zmierzch 😛

    Like

  2. To “Jedz, módl się, kochaj” – zgadzam się, to zła książka. A ciekawe, że jeszcze tu nie było w komentarzach autora “Maszynopisu…” 😉 Ponoć mocno “polemizuje” z autorami recenzji.

    Like

Leave a Reply

